S-au scris multe articole despre experienta de utilizare a site-ului pe care vizitatorii o simt cand sunt pe site taul.
Aceste articole iti arata ce este experienta de utilizare doar ca le lipsesc tehnici si actiuni pe care tu sa le implementezi pe site-ul tau.
De aceea, daca ai un site de prezentare sau magazin online cu siguranta te-ai gandit la ce design, navigatie, elemente grafice sa pui pe site.
Aceste elemente conteaza intradevar doar ca sunt greu de masurat cum afecteaza experienta totala de utilizare a site-ului tau.
Magazinele de ecommerce depind foarte mult de rata lor de conversie, iar aceasta determina foarte mult nivelul de vanzari.
Mentinerea unei rate de conversie buna este parte integrala a succesului unei afaceri online, deci este vital sa determinam care sunt factorii ce joaca un rol important in rata de conversie.
Probabil cel mai important factor este experienta de utilizare de pe site.
Aceasta experienta de utilizare a site-ului impacteaza direct userii care vor impacta vanzarile.
De fiecare data cand o persoana acceseaza site-ul tau web ei au o experienta de utilizare care depinde foarte mult de calitatea ei si are un impact mare asupra opiniei generale a userilor asupra site-ului tau web.
Site-ul tau trebuie sa fie:
– util – oamenii trebuie sa gasesca rapid si fara prea mare efort informatiile de care au nevoie
– usor de utilizat – nu complica site-ul tau cu prea multe popup-uri, elemente de care distraga atentia userilor de la scopul final
– placut – site-ul tau trebuie sa aiba un design placut, content interesant, imagini frumoase, video-uri de calitate, branding puternic
– navigabil – este foarte important ca site-ul tau web sa aiba o arhitectura de informatii buna si ca userii sa poata gasi rapid informatiile de care au nevoie
– accesibil – site-ul nostru trebuie sa fie accesibil de pe orice device, browser
– credibil – este important ca oamenii sa stie ca pot cumpara in siguranta de la tine, astfel trebuie sa le arati ca ai un site sigur
– valoros – dupa cum vei vedea site-ul tau trebuie sa ofere valoare userilor printr-un content de calitate, complet care sa le raspunda la intrebari
Multi oameni de marketing fac presupuneri si se bazeaza pe date vide pentru a vedea cum impacteaza aceste elemente intregul site web.
Poate uneori sa functioneaze doar ca de multe ori te poate lasa cu o rata de conversie mica si vanzari putine.
Stii cumva pe ce elemente dau oamenii click, cat fac scrolling, ce elemente sunt mai utile pe site?
Daca vezi elementele care atrag atentia userilor pe baza datelor concrete vei putea sa optimziezi mai bine rata de conversie.
Deci hai sa vedem mai exact cum sa imbunatatesti rata de conversie de pe site pentru a creste vanzarile.
1. CE ESTE EXPERIENTA DE UTILIZARE
User experience – ux se refera la un set de comportamente pe care oamenii le prezinta pe site-ul tau web. Cateva elemente care influeanteaza direct User Experience sunt – designul site-ului, imagini, viteza, content, navigatie.
Mai exact, experienta de utilizare a site-ului defineste impresia oamenilor pe care si-o formeaza despre site-ului tau si cat de placut este pentru orice persoana sa stea pe site-ul tau.
Cand imbunatatesti User Experience – creezi un site mai placut pentru ca toti vizitatorii interactioneaza cu brandul tau.
Cand vrei sa imbunatatesti experienta de utilizare, reduci frictiunea dintre site si audienta ta.
De exemplu, daca procesul de checkout este mai usor si mai bine optimizat – vizitatorii au sanse mai mari sa cumpere de la tine.
Ei nu vor avea prea mari dificultati in a finaliza comanda daca acest proces de checkout este usor de realizat.
Este important ca site-ul tau sa aiba un design simplu, usor de navigat pe el si focusat pe conversii.
Experienta de utilizare a site-ului se mai refera la impartirea informatiilor pe site pe categorii specifice.
2. DE CE ESTE IMPORTANT SA IMBUNATESTI EXPERIENTA DE UTILIZARE
Cand imbunatetesti acest user experience – ajuti vizitatorii de pe site sa finalizeze procesul de achizitie – clientii vor avea mai putine obstacole in calea lor pentru a finaliza comanda.
Conversion funnel-ul ajuta vizitatorii sa devina clienti.
Cand o persoana viziteaza site-ul tau pentru prima data, el sau ea poate sa citeasca un articol ca acesta sau sa intre pe diverse pagini web. Daca prima impresie este una placuta acea persoana va vizita mai multe pagini de pe site.
Daca nu ai optimizat experienta de utilizare de pe site pana acum este momentul sa te focusezi pe acest aspect.
Astfel trebuie sa reduci frictiunea de pe site si sa imbunatatesti navigarea pe site-ul tau oferind in acelasi timp informatii utile pentru oameni.
3. DE CE ESTE EXPERIENTA DE UTILIZARE IMPORTANTA
Potrivit multor studii realizate de UX Design Collective – oamenii care intra pe un site web vor sa gaseasca rapid si usor continutul care sa le raspunda la intrebari.
Ei devin rapid frustrati daca vor da peste obstacole precum viteza mica de incarcare, content slab, imagini blurry, samd.
Experienta de utilizare este mai mult decat un site frumos ca design, daca site-ul tau nu ofera content de calitate prin care oamenii vor gasi raspunsul la intrebarile lor atunci vei avea o rata de conversie mai mica.
Oamenii se uita la dovezi sociale, testimoniale pe site-ul tau.
User experience este importanta pentru ca ofera tie posesorule de site mai multe informatii despre ce vor clientii tai si la ce asteptari au de la site. Daca nu oferi ce vor oamenii sa gaseasca pe site, trebuie sa iti schimbi abordarea.
4.CUM IMBUNATATIM EXPERIENTA DE UTILIZARE DE PE SITE
Daca incepi sa optimizezi experienta de utilizare pe site, poate te vei simti coplesit de cate elemente ai de optimizat.
Incepe acest proces pas cu pas si acorda atentie fiecarui pas pana esti satisfacut si tu si clientii potentiali de site-ul tau…
A. Separa CTAs
Multe site-uri web au prea multe CTA pe pagina unul langa altul. Asta va duce la confuzarea oamenilor si sa reduca rata de click pe aceste butoane de CTA petnru ca userul nu va sti pe ce sa dea click.
Daca ai mai mult de 3 CTA la 1000 de cuvinte atunci trebuie sa mai reduci din butoanele de CTA.
Foloseste-te de heatmaps sau click maps pentru a vedea pe ce CTA dau oamenii click.
B. Separa elementele de pe pagina
Este usor sa ne uitam la un site ca la un intreg, dar cum ramane cu contentul de pe site. Fiecare bucata de content trebuie sa aiba arii distincte pe care userii sa dea click.
Poti sa imparti/spargi contentul prin imagini reprezentative sau prin videos.
C. Analizeaza cum navigheaza oamenii pe site
Cea mai buna metoda prin care sa imbunatatesti experienta de utilizare pe site este sa intelegi cum se comporta oamenii pe site-ul tau si sa vezi ce pagini sunt accesate.
Scrollmaps iti arata cat de mult navigheaza oamenii pe pagina ta.
Pe langa asta te poti folosi de heatmaps si user recordings pentru a vedea cum se comporta oamenii pe site.
Prin aceste tool-uri tu vei putea sa vezi exact cum se comporta oamenii pe site si ce elemente sunt interactive si le atrag atentia.
Foarte important este sa vezi si ce elemente cauzeaza frictiune pe site-ul tau.
CONCLUZIA ACESTUI ARTICOL
Este important sa faci din optimizarea experientei de utilizare a site-ului o prioritate daca vrei sa cresti rata de conversie si implicit vanzarile de pe site.
Astfel aplica elementele citite mai sus pentru a oferi un site usor de navigat si placut.
Succes.