Ghid de Email Marketing
Acest ghid de marketing prin email este tot ce ai nevoie pentru a dezvolta si pune la punct strategii de marketing prin email de succes care sa iti aduca noi clienti, vanzari si sa iti dezvolti brandul. Impreuna cu echipa mea iti punem la dispozitie un ghid de email marekting complet pentru ca tu sa afli cum sa profiti cat mai mult de acest instrument numit email-ul.
Cine poate utiliza acest ghid?
Acest ghid de email marketing a fost dezvoltat pentru :
1. Cei care fac primii pasi in lumea marekting-ului prin email – daca nu ai utilizat niciodata email-ulul pentru a-ti promova afacerea si a vinde produsele tale acest ghid este perfect pentru tine. Vei afla cum sa dezvolti o lista de subscriberi, subject line, body si alte elemente pe care le poti utiliza in procesul de dezvoltare a email-urilor persuasive.
2. Cei care vor mai mult de la campaniile de email – daca in prezent ai o campanie de email marketing, dar nu esti multumit de ea, capitolele 2-7 iti vor arata cum sa iti imbunatatesti email-urile.
Toate capitolele vin cu screenshot si exemple pe care le poti utiliza ca inspiratie.
CAPITOLUL 1 – SETAREA DE BAZA
De ce sa utilizezi marketing-ul prin email?
Este o intrebare des pusa de oamenii de marketing si de antreprenori. Email marketing-ul este cea mai cost effective metoda de promovare a unui business, produs. Cu o rata de 42 la 1 – email marketing-ul este metoda mea preferata de a promova produsele/serviciile. De asemenea email marketing-ul este o metoda directa, poate cea mai directa metoda de a lua legatura cu piata ta tine. Pe langa aceasta este si flexibilitatea – diversi provideri de email mass marketing iti ofera multe optiuni de a personaliza email-urile compuse.
Cu acestea in minte – marketing-ul prin email iti este un prieten de nadejde.
1. Dezvoltarea unui cont de email
Pentru a dezvolta o campanie de email marketing trebuie sa alegi un provider de calitate care sa iti permita sa trimiti mai multe email-uri in acelasi timp.
Eu personal folosesc MailChimp. Intra pe www.mailchimp.com iar aici apasa pe butonul de sign up pentru a crea un cont. Aici trebuie sa introduci toate datele necesare.
Dupa ce ai creat contul de MailChimp poti incepe dezvoltarea primei campanii de email marketing. Da click pe tabul de create campaign, apoi alege tipul de campanie. In pagina de campanie trebuie sa dai un nume campaniei tale de marketing, apoi sa scrii un subject line – vei afla in capitolele viitoare cum sa scrii subject line de caliate.
Dupa ce ai scris numele, subject line-ul campaniei tale de marketing vei merge mai departe pe tabul de lista. Aici alegi cine va primii mail-ul tau. Apoi mergem mai departe si alegem un template – nu iti fa griji aceste template-uri pot fi usor modificate.
Dupa ce ai ales template-ul mergi mai departe in pagina de editare de email. Aici poti adauga imagini, text, video etc.
Dupa ce ai scris email-ul trebuie sa dai pe butonul de send.
CAPITOLUL 2 – DEZVOLTAREA LISTEI DE SUBSCRIBERI
1. Intelege pe cine targetezi
Afla unde si cum sa atragi oameni in lista ta de email marketing – pentru aceasta este nevoie sa stii cui te adresezi. Ca in orice campanie de email marketing trebuie sa dezvolti buyer personas. Un buyer persona este o imagine clara e celor carora li te adresezi. Trebuie sa stii varsta lor, jobul lor, dorintele/nevoile lor, ce vise / aspiratii au.
Cu cat mai descriptiva lista cu detaliile despre piata ta tinta cu atat mai bine pentru ca ii vei intelege mai usor si mai bine.
“Calatoria Clientului” descrie starile in care se afla clientul potential de la faza de descoperire a brandului tau pana la faza de a devenii client. Mai jos vei afla cateva detalii legate de acest proces.
Cititori – ei sunt cei care vin pe site-ul tau doar ca sa citeasca detalii, doar ca nu sunt pregatit sa cumpere
Clienti noi / free trial – Ei sunt cei care simt pentru prima data experienta de lucru cu tine. Ei nu sunt clienti pe termen lung ci sunt cei care incearca produsul/serviciul tau
Clienti pe termen lung – ei sunt clientii care sunt multumiti de serviciile/produsele tale
2. Colectarea de subscriberi
Mai jos vei afla 5 tehnici prin care tu poti sa iti cresti baza de subscriberi.
1. Personalizare Call to Action
Cele mai multe site-uri ce pur si simplu adresa ta de email, dar putine site-uri convertesc vizitatorii in subscriberi.
Daca vrei sa iti cresti numarul de subscriberi trebuie sa oferi ceva de valoare catre piata ta tinta. Spre exemplu un ebook, serviciu, etc.
2. Foloseste mini-survey
Folosind sondaje de opinie pe site-ul tau arati ca iti pasa de piata ta tinta. Qualaroo este un serviciu excelent de care te poti folosi pentru a afla parerea celor de pe site.
3. Pop-up forms pe pagini relevante
Pop-upurile sunt excelente daca sunt folosite cu cap si pe paginile potrivite. Daca folosesti un serviciu de analiza a site-ului poti identifica paginile cu probleme de pe site-ul tau care nu convertesc. Pe aceste pagini recomand sa adaugi pop-upuri care sa converteasca.
Iata 2 elemente de care trebuie sa tii cont atunci cand dezvolti pop-upuri pe site-ul tau:
1. Cand va aparea acel pop-up – eu folosesc un tool numit Popup Expert care imi permite sa setez cand va aparea acel popup pe site. De multe ori setez pop-upuri care sa se declanseze atunci cand vizitatorul vrea sa paraseasca site-ul.
2. Ce apare in pop-up – continutul din pop-up este important daca vrei sa convertesti. Alege sa ai un continut care sa starneasca interesul vizitatoriilor.
4. Landing Page Dedicat
Inca o tactica pe care o poti utiliza pentru a capta email-urile vizitatoriilor este folosirea de landing page dedicate. Iata un exemplu relevant de catre cei de la Hubspot.
CAPITOLUL 3 PRIMA CAMPANIE DE EMAIL MARKETING
1. Tipuri de campanii de email marketing
Cand te gandesti la email marketing primul lucru care probabil iti vine in minte este ” newsletter” – cunoscut ca email promotionale.
Newslettere-le sunt acele campanii de email din anii 90 folosite doar cu scopul de promovare. Aceste campanii functionau bine in trecut dar acum oamenii s-au saturat sa tot primeasca oferte neinteresante. Pe langa scopul promotional trebuie sa educi/informezi piata tinta despre industria ta, problemele lor, dorintele lor.
2. Segmentarea bazei de date
Pentru multe campanii de email marketing segmentarea este cheia succesului. Este important sa imparti lista ta de email subscriberi in diverse segmente. De ce? Din cauza contextului si diverselor nevoi/dorinte. Sunt 2 criterii de care sa ti cont:
Atributele clientului – sunt cateva atribute specifice pentru segmentul de piata cum ar fi varsta, locatia, sexul si alte elemente. De aceea trebuie sa ai cat mai multe date “hard” despre toti cei care sunt in lista ta de email.
Comportamentul consumatorului – implica faze ale ceea ce fac userii pe site. De pe ce pagini vin. In ce stadiu se afla.
3. Prima campanie de email marketing
Pentru a incepe prima ta campanie de email marketing trebuie sa stii de la inceput ce vrei sa obtii – vrei mai multa notorietate, mai multi vizitatori pe site, mai multe vanzari?
Dupa ce ai definit scopul trebuie sa alegi ce continut sa adaugi in email. Citeste in capitolul 4 mai multe despre continutul unui email de succes.
CAPITOLUL 4 CREAREA CONTINUTULUI
1. Linia de subiect
Este foarte important sa captezi atentia destinatariilor tai din primele secunde. Acest lucru este posibil doar daca ai un subject line bine construit pentru ca acesta ele primul element pe care ei il vor vedea. Chiar daca nu vor deschide email-ul, este important sa lasi o impresie buna in urma ta.
Linia de subiect tine foarte mult de context. In functie de obiectivele tale trebuie sa dezvolti subject lines potrivite.
Iata cateva elemente de care trebuie sa tii cont cand dezvolti un subject line – genereaza curiozitatea, frica, lacomia. Aceste elemente sunt cele mai puternice emotii la care raspund cel mai des oamenii. Poti de asemenea sa pui intrebari in subject line precum ” Flavius, ai probleme cu site-ul?” . Atentie pune intrebari relevante nu doar intrebari de dragul intrebarilor.
Foloseste date contextuale – multe subject lines folosesc numele destinatarilor. Este in regula aceasta abordare dar daca vrei sa cresti numarul de email-uri deschise adauga nume+context.
2. Continut care conteaza
Dezvoltarea continutului potrivit este foarte important atunci cand vrei sa ai mai mult succes in campania ta de email. Sunt 2 elemente de care trebuie sa tii cont atunci cand dezvolti continutul pentru campaniile tale de email marketing – increderea si contextul. Cea mai buna metoda de a dezvolta o relatie de incredere cu piata ta tina este sa dezvolti incredere. Pune-te putin in locul lor si intreaba-te daca tu ai vrea sa primesti astfel de email-uri. Daca te concentrezi pe dezvoltarea increderii si a contextului vei vedea ca iti va fi mai usor sa dezvolti campanii de email marketing.
Pe langa dezvoltarea increderii si gasirea contextului potrivit trebuie sa te pozitionezi ca expert in aria ta de activitate – pentru ca oamenii care vor primii email-urile tale sa stie ca ii poti ajuta sa treaca peste problemele lor si sa isi atinga obiectivele.
3. Dezvoltarea Calls to Action care functioneaza
Daca linia de subiect este foarte importanta tinand cont ca vrei cat mai multi destinatari sa deschida email-ul tau, call to action este probabil cel mai important element care atrage conversii. Telul call to action-ului este acela de a indemna userii sa faca o actiune dorita de tine.
Iata o tehnica numita CRAFT prin care sa dezvolti CTA de calitate in email.
CULOAREA
Este cunoscut faptul ca butoanele de call to action mari si colorate ajuta la cresterea conversiilor. Un bun exemplu este acela de a testa diverse forme si culori si vezi ce combinatie converteste mai mult.
RELEVANTA
Cel mai important factor cand vine vorba de call to action este sa te asiguri ca ai relevanta intre cel ce primeste email-ul, subject line, text, imagini si CTA. Toate aceste elemente trebuie sa fie relevante cu CTA pus in email.
ACTIUNEA
Un CTA actionabil este unul specific. Nu vrei sa utilizezi in copy-ul CTA cuvinte stufoase sau nepotrivite. Astfel in copy-ul de CTA trebuie sa spui celui care citeste email-ul ce trebuie sa faca exact pentru a merge mai departe.
FORTA
Poate ai auzit de maxima “cere si ti se va da”. Cand vine vorba de email-ul de marketing aceasta maxima se potriveste perfect.
Poate suna dur dar trebuie sa ai un CTA puternic care sa indemne userii sa mearga mai departe.
TARGETAREA
Acest concept se refera la faptul ca trebuie sa ai un singur call to action in email-ul tau.
CAPITOLUL 5 MASURAREA REZULTATELOR CAMPANIEI
Deja ai aflat cum sa dezvolti o campanie de email marketing si cum sa scrii email-uri care vand dar si cum sa utilizezi Mailchimp pentru afacerea ta. Acum ca ai trimis primele email-uri catre piata ta tinta urmeaza sa masori rezultatele. In acest capitol vei afla care sunt principalele metrici de care trebuie sa tii cont atunci cand masori o campanie de email marketing.
1. Opens, clicks si conversii
Acestea sunt cele mai importante metrici de care trebuie sa tii cont cand vine vorba de campania ta de email marketing.
Numarul de conversii este cel mai important, dar si masurarea click-urilor si deschiderilor este importanta pentru a intelege cat succes are campania ta.
Cateva intrebari de care sa tii cont:
– de ce nu deschid destinatarii email-urile mele?
– ignora clientii email-urile mele?
– subject line-ul este puternic?
– continutul este interesant?
– am un CTA puternic?
Urmarirea conversiilor
Acest pas este important pentru ca scopul email-urilor trimise este de convertii pana la urma.
Daca definesti un eveniment de conversie poti sa vezi cu adevarat impactul campaniilor tale – ai vrea sa ai 100 clicks si 4 conversii sau 50 clicks si 20 conversii? Masurarea conversiilor este astfel importanta pentru a lua decizii viitoare.
CAPITOLUL 6 OPTIMIZAREA CAMPANIEI DE EMAIL
1. Segmentarea audientei tinta
Am atins in capitolul 2 al acestui ghid de email marketing partea segmentarii clientiilor tai. Acum vei afla cum sa iti segmentezi clientii si baza de subscriberi pentru o mai buna targetare.
Poate iti amintesti de cele 2 abordari – atribute ( varsta, locatie, culoare favorita) si comportamentul lor pe site.
Hai sa vedem mai in detaliu la ce se refera cele 2 abordari.
A. Atributele – iti poti segmenta baza de email-uri in functie de varsta, gen, educatie si alte elemente. Aceasta abordare iti da ocazia sa afli cam cum gandesc ei, ce mesaje sa dezvolti, ce ii motiveaza.
B. Comportamentul – fi atent la cum se comporta cei din lista ta, de cate ori au cumparat, de pe pagini se inscriu. Te invit sa citesti si ghidul despre psihologia in marketing online pentru a afla mai multe despre cum poti influenta clientii potentiali sa cumpere de la tine.
2. Teste de tip A/B
Testarea fiecarei campanii de email marketing este foarte importanta pentru ca poti teste 2 versiuni de elemente si sa vezi care converteste cel mai bine. Aceasta tactica este probabil cea mai buna si des utilizata tactica de crestere a conversiilor. Daca testezi fiecare campanie de email marketing vei stii exact ce elemente convertesc mai bine.